door maxnuijens » wo 15 apr 2009, 22:59
Laat ik proberen te nuanceren. Libertariers zijn tegen het initieren van geweld. Ik ben het met Sjaak eens dat dit een mening is. Het is een ethische opvatting. Daarnaast zijn er ook andere ethische opvattingen. Bijvoorbeeld dat initieren van geweld tegen een individu goed is als een groep/collectief/de maatschappij/wij allemaal/de zwakkeren in de samenleving enz. enz. daar voordeel bij heeft/hebben. Daar zijn we het dus niet mee eens.
Water bestaat uit moleculen die zijn opgebouwd uit zuurstof- en waterstofatomen. Dat is voor mij een feit. Of dat economische groei afneemt naarmate overheden meer regels formuleren. Of dat er inflatie ontstaat wanneer centrale banken meer geld bijdrukken. Of dat de armste mensen in een land armer worden wanneer er inflatie optreedt.
Zelfverdeding is een mooi, maar buigzaam begrip. Wellicht rechtvaardigt een Volkert van der Graaf of een Mohammed Boujeri ook wel een moord als "zelfverdediging" via een ingewikkeld denkproces. Met andere woorden: soms is dit begrip controversieel, bijvoorbeeld als je opgepakt wordt tijdens een poging brand te stichten in de 2e kamer, en aangeeft dat je jezelf tegen het parlement "verdedigt".
Als iemand van je steelt; ofwel een inbreker, ofwel een overheid, is dat dan voldoende reden om hem te vermoorden? Ik durf wel met een zuiver geweten van overheden te stelen, wanneer die dat ook bij mij doen. Nu de dienstplicht is afgeschaft heb ik met het plegen van fysiek geweld meer moeite.
Afgezien van ethische bezwaren zijn er natuurlijk ook praktische, zoals het feit (toch wel) dat overheden vaak zwaardere wapens tot hun beschikking hebben. Daarnaast denk ik dat het belangrijk is je niet te verlagen tot dezelfde methoden als je intellectuele tegenstanders.
Maar laat ik ook een praktische invulling geven aan deze vraag, die mezelf ook van tijd tot tijd bezighoudt. Ik woon in Witrusland. Er zijn verkiezingen, maar die worden op grote schaal gemanipuleerd. Er is een autoritaire president die talloze leger- en politiediensten geweld laat plegen tegen dissdenten of demonstranten. Ondernemers verdwijnen massaal in de gevangenis, journalisten kunnen hun werk niet doen, enz.
Onlangs waren er massale demonstraties in Georgie, waarbij het aftreden van de president werd geeist. In Moldavie hetzelfde, na oneerlijke verkiezingen. Demonstranten wisten daar het parlement binnen te dringen, waar ze grote schade toebrachten. Vele politieagenten raakten gewond. In oekraine is er een voortdurende politieke crisis en er zijn dagelijks protesten, echter nog niet gewelddadig.
In Minsk alles rustig, maar wat als men morgen de straat opgaat om het aftreden van de president te eisen? Met hoeveel recht kan ik dan een baksteen oppakken en daarmee een politieagent zijn hersens inslaan? De president heeft mijn leven niet bedreigd en niet geprobeerd me de hersens in te slaan. Ik vind dan ook dat ik geen geweld mag gebruiken tegen zijn agenten, tenzij die zonder legitieme reden direct geweld tegen mij willen plegen.